Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen og til å tilpasse annonser. Vi selger ikke informasjonen din. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke. Ved å klikke ”Jeg aksepterer” godkjenner du bruk av informasjonskapsler.

Informasjon om piksler på LCD-, Plasma- og OLED-skjermer

Tilbake til kjøpsbetingelser

Skjermer i LCD/LED. Plasma og OLED har mange bruksområder, som bærbare- og stasjonære dataskjermer, TV-skjermer og skjermer til kamera. Bildet på skjermen består av et meget stort antall bildepunkter, disse blir kalt for piksler. Tross dagens avanserte teknologi kan man ikke garantere en produksjon med helt feilfrie bildeskjermer. Feilen som du som kunde kan oppfatte er at en piksel blir lys, mørk eller har feil farge. Man må akseptere et antall feilaktige piksler før det kan blir sett på som en fabrikasjonsfeil. Grenseverdiene pleier ikke å være ulike fra produsent til produsent. Generelt kan du si at skjermen er å betrakte som i fullgodt stand om 99,999 % av alle piksler er feilfrie. Merk at grenseverdiene er satt for å ikke gjøre produktene urimelig dyre. At piksler blir ødelagt under produktets levetid er meget uvanlig.

Nedenfor følger en oversikt av de forskjellige produsentenes pikselgaranti. Ta kontakt med kundesevice hvis du trenger mer informasjon.

Acer

Maksimalt 4 defekte piksler per million piksler på skjermoverflaten, avhengig av plassering.

Les Acers pikselpolicy i sin helhet. (pdf)

Andersson

Det akseptable antall defekte piksler varierer avhengig av hvor på skjermen disse finnes samt hvilken feil det er. Det er også litt forskjell mellom plasma- og LCD-/LED-TVer. Se på informasjonen til høyre for nøyaktige siffer for TV og størrelser.

Alle Andersson LED-TV-er kjøpt fra 01.12.2011 og senere har en 100% pikselgaranti i 3 år som gjelder fra den første defekte pikselen.

Mer informasjon om Anderssons pikselpolicy. (pdf)

Atec

Atec følger den internasjonale ISO13406-2:2001 Klasse 2-standarden.

Centrum

For en LCD-TV aksepteres som mest total 9 defekte piksler. Hvor mange defekte piksler som aksepteres avhenger av hvilken type feil det er på de aktuelle pikslene.

Mer informasjon om Centrums pikselpolicy. (pdf)

Coby

For en Coby bærbar DVD-spiller aksepteres maksimalt 2 defekte piksler.

HP

HP følger i de fleste fall den internasjonale standarden ISO 13406-2, men dette kan variere litt avhengig av modell.

Hyundai

Hyundai følger internasjonale standarden ISO 13406-2.

IBM

For IBMS skjermer aksepteres mellom 9 og 16 defekte piksler, avhengig av skjermens størrelse og modell.

Les mer om IBMs pikselpolicy.

LG

På LG OLED-TV-er godtas maks 8 døde sub-piksler. På LCD/LED og Plasma godtas maks 4 døde sub-piksler. 

Les mer om LGs pikselpolicy. (pdf)

Mirai

Avhengig av modell/oppløsning og plassering aksepteres mellom 2-16 defekte piksler på Mirais skjermer.

Mustek

1 defekt piksel og 2 defekte subpiksler aksepteres.

Philips

Bedømmelse skjer via av Philips autorisert verksted. Kontakt Philips på telefon: 22 97 19 14 for videre informasjon.

Fra med 1 juli 2008 gir Philips 100% pikselgaranti i to (2) år på nye LCD-TV i 7003 og 9003-seriene.

Samsung

Fra og med 19 november 2012 gjelder 100% pikselgaranti i to (2) år kun på lysende hvite piksler.

Fra og med 10 juni 2008 - til 19 november 2012 gjelder 100% Pikselgaranti i to (2) år på LCD/plasma-TV på 26" og større.

For produkter kjøpte for 10 juni 2008 og for skjermer opptil 26" gjelder informasjonen til høyre.

Skantic

Det akseptable antall defekte piksler varierer avhengig av hvor på skjermen disse finnes samt hvilken feil det er. Policyen ser også litt forskjellige ut avhengig av om det handler om Plasma eller LCD. 

Sony

Sony følger ISO 13406-2 standard for bedømmelse av feilaktige piksler. På LCD- og projeksjons-TV samt projektorer innkjøpte fra 1.april 2007 gjelder 100% Pikselgaranti i 2 (to) år fra innkjøpsdato.

Videoseven

Maksimal 4 defekte piksler og 5 defekte subpiksler per million piksler som skjermen består av.



Tilbake til kjøpsbetingelser