Vi benytter oss av cookies slik at vi kan gi deg den beste opplevelsen av våre nettsider. Ved å fortsette og bruke nettsiden som normalt godtar du dette. Les mer.

Speilreflekskamera

Et speilreflekskamera er et kamera med utskiftbare objektiv, som gjør at du kan ta bilder i meget god kvalitet. I motsettning har et kompaktkamera kun et objektiv som er et kompromiss for å fungerer under alle forhold. For å kunne bruke makro, tele og vidvinkel i større utstrekning kreves et speilreflekskamera.



Innehold

Mobilkamera vs kompaktkamera og speilreflekskamera

Hva er forskjellen på speilrefleks- og kompaktkamera
ISO
Lukkertider
Kameraets program (hurtigmodus)
Fullformat vs. APS-C sensor
Filme med kameraet
Røde øyne
Rengjøring


Hva er forskjellen på speilrefleks- og kompaktkamera?

Forskjellen mellom et kompaktkamera og et speilreflekskamera er stor.
Dette betyr ikke at det må være vanskeligere å bruke speilreflekskameraet, men at det er mulighet for å bruke kameraet på flere måter.
Speilreflekskamera og Kompaktkamera
I første omgang er sensoren, d.v.s. den delen av kameraet som leser inn motiv og lager et bilde, mye større i et speilreflekskamera. Det betyr at kvaliteten på bildene dine øker markant.

En annen fordel er alt tilbehøret som kan kjøpes til et speilreflekskamera. Det finnes eksterne blitser, objektiv, filter, stativ og en mengde annet tilbehør som gjør fotograferingen enklere og mer morsom.

Les mer om forskjellen på mobilkamera og kompaktkamera og speilreflekskamera

Opp

ISO

ISO-grader angir kameraets lysfølsomhet. I analoge kameraer med film er det filmens lysfølsomhet som angis. En høy ISO-verdi gjør kameraet mer lysfølsomt som medfører at du kan fotografere med raske/korte lukkertider i et mørkt miljø. Ulempen med en høy ISO-verdi er at bildet blir kornete.

Opp

Lukkertider

Kameraets lukker regulerer bildets eksponeringstid, dette blir kalt lukkertid og angis i sekunder. Tiden skrives som brøkdeler av et sekund f.eks. 1/125 som tilsvarer en lukkertid på 0,008 sekunder.

Jo lenger lukkeren står åpen, jo mer lys kommer gjennom. Når man fotograferer er det viktig å finne den rette balansen mellom lukkertid og blender. En kort lukkertid krever oftest større blender. Lukkertiden påvirker også bildets skarphet om du fotograferer et motiv som beveger seg. En lang lukkertid resulterer i et uskarpt bevegelsesbilde mens en kort lukkertid gir et skarpere bilde ettersom motivet da ikke rekker å bevege seg like mye.

Opp

Kameraets program (hurtigmodus)

For de som ikke vil gjøre alle innstillinger manuelt, kan det være en god idé å bruke kameraets forskjellige program. Du kan velge mellom blenderprioritet, lukkerprioritet, helt manuelt og programmodus på innstillingsrattet på kameraet. Kameraets program

A eller Av på innstillingsrattet er blenderprioritet. Med dette menes at du selv stiller inn blenderverdien, og øvrige innstillinger tilpasser seg automatisk til din valgte blenderverdi. Perfekt når du vil styre hvor stort dybdeskarphetsområdet skal være.

S eller TV på innstillingsrattet er lukkerprioritet. Med det menes at du selv stiller inn lukkertiden, og øvrige innstillinger tilpasser seg automatisk til den valgte lukkertiden. Kan benyttes ved bilder at f.eks. rennende vann, fossefall mm for å få en uskarp effekt på vannet.

P står for Program Mode eller programmodus på innstillingsrattet til kameraet. Her velger kameraet selv blenderverdi og lukkertid uten å prioritere noen av de.

M står for manuell innstilling, her gjør du alle innstillinger selv.

Vanligvis er det også en Auto-modus med full automatikk for den som vil kunne ta bilder raskt uten å måtte justere noe manuelt. Denne auto-modusen kan i noen tilfeller representeres av en grønn firkant.

På de fleste speilreflekskamera er det også ferdige program på rattet for landskapsfotografering, portretter og nærbilder.
Vær oppmerksom på at funksjoner varierer mellom forskjellige kameramerker og modeller.

Opp


 

Fullformat vs. APS-C sensor

Forskjellen mellom et fullformatkamera og et kamera med APS-C sensor er at størrelsen på bildesensoren er ulik. Bildesensoren har samme funksjon som den fotografiske filmen har i analoge kameraer og størrelsen på denne er meget viktig for bildekvaliteten. En fullformatsensor er like stor som småbildefilm for analoge kameraer 36 x 24 mm (B x H). Fullformatkamera skal ikke forveksles med storformatkamera som har enda større sensorer, 9 x 12 cm og oppover.

Hvorfor er dette viktig å vite?
Det er flere grunner til at dette er godt å vite. Oppløsningen på kameraet d.v.s. antall megapiksler, har mindre betydning enn størrelsen på sensoren. Man skal altså ikke fokusere på antall megapiksler om valget står mellom speilreflekskamera og kompaktkamera.

Mange digitale speilreflekskamera idag har en bildebrikke som er mindre enn et fullstort 35mm. Kameraet beskjærer bildet med en faktor på vanligvis 1,5x, 1,6x eller 2,0x avhengig av kameraet. Dette gir den tilsynelatende effekten av at objektivets brennvidde er forlenget med samme faktor. Dette kalles iblant brennviddeforlenging.

Eksempel:
Et 18-55 mm objektiv fortoner seg som et 29-88 mm objektiv på Canon EOS 550D som har en 1,6x-sensor (50 x 1,6 = 80mm).

Det er i denne anledning også viktig å vite at noen objektiv er spesielt utviklet for APS-C sensorer p.g.a. at det er mer kostnadseffektivt. Disse objektivene fungerer i noen tilfeller ikke med et fullformatkamera av samme merke. Dette er ekstra viktig om man tenker på å oppgradere til et fullformatkamera etterhvert.

Opp
 

Filme med kameraet

Å kunne filme med kompaktkameraer har vært standard lenge. Nå har denne funksjonen også kommet til flere speilreflekskamera. Dette åpner for store muligheter sammenlignet med et vanlig videokamera. Til forskjell fra et videokamera går det an å endre objektivet til speilreflekskameraet til en rimelig penge. Sensoren er vanligvis større i et speilreflekskamera sammenlignet med et videokamera, og det bidrar til at det går an å filme med veldig høy kvalitet, men det er også en del begrensninger. Speilreflekskameraet er i første rekke utviklet for å ta stillbilder.

Opp

Røde øyne

Grunnen til at man noen ganger får røde øyne på bilder er helt naturlig. Det skjer når det er så mørkt at du må ta bilder med blits. Menneskets pupill fungerer som en blender og blir større jo mindre lys det er. Når du bruker blitsen på kameraet er vanligvis pupillen åpen p.g.a. det dårlige lyset og blitslyset går rett gjennom pupillen, og det som synes da er netthinnen i øyet som er rød.

Hvordan unngår jeg røde øyne?
Det finnes forskjellige metoder for å unngå eller minske risikoen for røde øyne. Det beste er å la blitslyset komme fra et annet hold enn fra objektivet. Enten må du da bruke en løs blits eller rette blitslyset mot tak eller en vegg. Alle kamera har ikke mulighet for dette og da gjenstår det å bruke kameraets funksjon mot røde øyne. Vanligvis fungerer funksjonen slik at kameraet sender ut et par forblitser for å minimere motivets pupiller, så reduseres risikoen for røde øyne.

Opp

Rengjøring

Det er best å gjøre noen forebyggende tiltak for å forhindre støv fra å komme inn i kamerahuset.

Med disse få punktene beskytter du effektivt kameraet ditt fra støv. De fleste kamera er nå også utstyrt med en form for sensorrengjøring.

Om du likevel får støv i kameraet ditt, les i instruksjonsboken hvordan du skal gå til verks for å rengjøre den. Vanligvis åpnes kamera og rengjøres med en luftblåser.

Er du usikker går det an å levere inn kameraet til en ekspert som rengjør det for deg.
Rengjøring


Opp



 


Om Cookies   Copyright © 1999 - 2014 NetOnNet